توسعه‌دهنده بلاک چین کیست و چگونه برنامه‌نویس blockchain شویم
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ تاریخ انتشار

توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی چه کاری انجام می‌دهد؟

کوتاه‌ترین پاسخ این است که یک توسعه‌دهنده blockchain در فرآیند توسعه این زیرساخت گام بر می‌دارد. فارغ از این پاسخ کوتاه اجازه دهید کمی بیشتر با این حوزه آشنا شویم. برای آن‌که پاسخ دقیق‌تری برای پرسش فوق ارائه کنیم، ابتدا باید تأیید کنیم که دو گروه مختلف از توسعه‌دهندگان زنجیره بلوکی وجود دارد. گروه اول، توسعه‌دهندگان زیرساختی زنجیره بلوکی (Core Blockchain Developer) و گروه دوم توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری زنجیره بلوکی (Blockchain Developer Software) هستند. هر دو گروه وظیفه توسعه زنجیره بلوکی را عهده‌دار هستند. 

یک توسعه‌دهنده پایه زنجیره بلوکی (Core Blockchain) امنیت و معماری سیستم پیشنهادی زنجیره بلوکی را طراحی می‌کند. در واقع، توسعه‌دهنده زیربنایی زنجیره بلوکی، زیرساختی یا به عبارت دقیق‌تر سنگ‌بنایی را پایه‌گذاری می‌کند که سایر مولفه‌ها بر مبنای آن پیاده‌سازی می‌شوند. 

در پاراگراف قفل ما به سایر مولفه‌ها اشاره کردیم. منظور از سایر مولفه به تلاش‌های دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری شاغل در بلاکچین اشاره دارد که از معماری اصلی وب گرفته تا توسعه و ساخت برنامه‌ها به ویژه انواع غیرمتمرکز (dapps) و وب‌محور اشاره دارد. 

گاهی اوقات شرایط ایجاد می‌کند که یک توسعه‌دهنده هر دو نقش را عهده‌دار شود، این حالت بیشتر در ارتباط با کسب‌وکارهای کوچکی حاکم است که دامنه محدودی دارد یا کسب‌وکاری در نظر دارد از حالت سنتی به حالت مدرن سوییچ کند. 

یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین چه مسئولیت‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین مسئولیت‌ها و نقش‌های روزمره یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 

  •  طراحی پروتکل‌های زنجیره بلوکی: یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی معماری شبکه‌ای را ترسیم می‌کند که برای متمرکز کردن یا تمرکززدایی داده‌ها استفاده می‌شود.
  •  توسعه بک‌اند همسو با پروتکل‌های زنجیره بلوکی که از پیش تعریف شده‌اند. 
  •  توسعه فرانت‌اند که شامل پاسخ‌گویی به الزامات مدنظر مشتریان است. 
  •  طراحی و نظارت بر هرگونه قرارداد هوشمند 

مسئولیت یک برنامه‌نویس بلاک‌چین توسعه راه‌حل های ابتکاری برای مشکلات چالش‌برانگیز است. این راه‌حل می‌تواند تلاش برای کنترل و حفظ یکپارچگی بالا باشد. علاوه بر این، یک توسعه‌دهنده مسئولیت تجزیه و تحلیل پیچیده‌، طراحی، توسعه، آزمایش و اشکال‌زدایی نرم‌افزارهای رایانه‌ای به ویژه برای سخت‌افزار خاص یا کانال‌های خدمت‌رسانی را عهده‌دار است. توسعه طراحی نرم‌افزار، یکپارچه‌سازی معماری عملیاتی و انتخاب سیستم‌های رایانه‌ای را نیز شامل می‌شود. سرانجام، توسعه‌دهندگان روی چند سیستم کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند زیرساخت پیاده‌سازی شده مشکل خاصی نداشته باشد. بنابراین لازم است در ارتباط با زبان‌های برنامه‌نویسی و زیرساخت‌های فنی اطلاعات مناسب را داشته باشند. 

البته یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی در انجام فعالیت‌های خود با موانعی روبرو است. به عنوان مثال، توسعه‌دهنده باید با زیرساخت‌های قدیمی و محدودیت‌های آن‌ها کار کند، در حالی که به دنبال پاسخ‌گویی به الزاماتی است که باید در یک پروژه توسعه زنجیره بلوکی به آن‌ها پاسخ دهد. علاوه بر این، چالش‌های درک کاربرد فنی پیاده‌سازی سیستم‌های رمزنگاری غیرمتمرکز نیز وجود دارد، به‌طوری که برخی فرایندها خارج از حوصله مجموعه مهارت‌های سنتی توسعه فناوری اطلاعات هستند و به همین دلیل یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی به مهارت‌های تخصصی در این ارتباط نیاز دارد.

چگونه می‌توان یک توسعه‌دهنده blockchain شد؟

اکنون که با کم و کیف مسئولیت‌های یک توسعه‌دهنده تا حدودی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا به پرسش مهم این مطلب پاسخ دهیم. با همه این مسئولیت‌ها، چگونه می‌توان به مهارت‌های تخصصی دست پیدا کرد تا بتوان بر چالش‌های توسعه زنجیره بلوکی غلبه کرد؟ در اینجا دو وضعیت متفاوت وجود دارد. برخی افراد کار را از ابتدا آغاز می‌کنند. این افراد دانش برنامه‌نویسی ندارند. گروه دوم افرادی هستند که تجربه شغلی مشابه با زنجیره بلوکی دارند. قبل از این‌که موارد موردنیاز هر دو گروه را بررسی کنیم، ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که زنجیره بلوکی دنیایی کاملا متفاوت از آن چیزی دارد که ممکن است با آن آشنا باشید. بنابراین مهم است به این نکته دقت کنید که برای غلبه بر چالش‌های منحصر به فرد توسعه زنجیره بلوکی به طرز تفکری خاص و انتقادی نیاز دارید.

هر زمان که واژه "هکر" را مشاهده می‌کنید، موارد منفی این واژه در ذهن‌تان تداعی می‌شود، زیرا این واژه در ابتدا با تاثیرات مخرب بر زندگی شخصی و کاری مردم به ادبیات فناوری‌اطلاعات وارد شد. با این حال‌، در دنیای زنجیره بلوکی باید ذهنی شبیه به هکر داشته باشید تا بتوانید به عنوان یک توسعه‌دهنده مجرب زیرساخت قدرتمندی را پیاده‌سازی کنید. با توجه به این‌که هکرها همواره از الگوهای نامتعارف و راه‌حل‌های خلاقانه برای نفوذ به سامانه‌ها استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند بر مبنای راه‌حل‌های شخصی بر مشکلات و موانع غلبه کنند، شما نیز برای پیاده‌سازی یک زیرساخت قدرتمند به چنین تفکری نیاز دارید. 

علاوه بر این، یک توسعه‌دهنده خوب زنجیره بلوکی باید کار تیمی را بلد باشد و روحیه همکاری خوبی داشته باشد. در مورد یک موضوع مرتبط‌، توسعه‌دهنده ایده‌آل زنجیره بلوکی می‌داند چه موقع باید برای حل یک مشکل یاری برساند و چگونه خود را با تیم هماهنگ کند تا مشکلات به سرعت برطرف شوند. 

بنابراین تنها توسعه‌دهندگانی در این راه موفق می‌شوند که توانایی کار تیمی داشته باشند، محدودیت‌های خود را بدانند و قادر باشند به شکل غیرمتعارفی راحلی برای مشکلات ارائه کنند. 

افرادی که هیچ‌گونه دانشی در ارتباط با توسعه و برنامه‌نویسی ندارید باید چه کاری انجام دهند؟

اگر فردی هستید که می‌خواهید به یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی تبدیل شوید، اما هیچ مهارت و تجربه مرتبطی برای پیاده‌سازی یک زیرساخت زنجیره بلوکی ندارید، رک و پوست کنده بگویم که راه سختی پیش روی شما قرار دارد که صبوری زیاد را می‌طلبد. خوشبختانه امید وجود دارد! در این‌جا چند گام مهم برای شما آماده کرده‌ایم که اجازه می‌دهند به عنوان یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی در این مسیر گام بردارید. 

در وهله اول به دنبال واکاوی این موضوع باشید که چرا زنجیره بلوکی مورد نیاز است

داستان زنجیره بلوکی داستان رمزارز بیت‌کوین است، زیرا دلیل دومی دلیل موفقیت اولی است. زنجیره بلوکی به عنوان بستری برای بیت‌کوین طراحی شد که این رمز ارز اجازه داد به واقعیت ملموس دنیای ما تبدیل شود. برای این منظور‌، یک توسعه‌دهنده مشتاق زنجیره بلوکی باید با بیت‌کوین آشنا شود، از جمله خرید مقداری ارز رمزپایه برای اطلاع درباره چگونگی عملکرد این زیرساخت. علاوه بر این‌، باید گفت‌وگوهای انجام شده در ارتباط با بیت‌کوین در سایت‌های مختلف نظیر رددیت را دنبال کنید، اخبار مرتبط با زنجیره بلوکی را در سایت‌هایی نظیر Coindesk رصد کنید و نگاهی به برخی از پست‌های وبلاگی و ویدیوهای مرتبط با رمزارزها در سایت‌هایی نظیر یوتیوب داشته باشید. هر تحقیقی که می‌توانید انجام دهید‌ و خود را در دنیای رمزامرزها غوطه‌ور کنید تا شناخت دقیقی در ارتباط با این مفهوم به دست آورید. 

درباره توسعه بلاک‌چین اطلاعات کسب کنید

CryptoZombies و Space Doggos دوره‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات پایه در ارتباط با کدنویسی در این زمینه را به دست آورید. کدهایی که قرار است در نوشتن قراردادهای هوشمند از آن‌ها استفاده کنید. این دوره‌ها دانشی که در زمینه توسعه زنجیره بلوکی به آن‌ها نیاز دارید را ارائه می‌کنند. Space Doggos بسیار مفید است، زیرا شناخت خوبی در این زمینه به دست می‌آورید. 

درک زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی

یک توسعه‌دهنده خوب زنجیره بلوکی باید بدون مشکل قادر به کار با زبان‌های تخصصی این حوزه باشد. به عنوان مثال‌، زبان‌های C ++ ، SQL ، JavaScript و Python گزینه‌های خوبی هستند. اگر تجربه کار با این زبان‌ها را دارید یک گام جلوتر از دیگران هستید. 

در دوره‌های مربوط به ترتیب توسعه‌دهنده blockchain شرکت کنید

وقتی نوبت به کسب مهارت‌های مرتبط با فروش و بازاریابی به میان می‌آید، هیچ چیز به اندازه گذراندن دوره‌ها و کسب مدارک معتبر ارزشمند نیست. امروزه موسسات مختلف اقدام به برگزاری دوره‌هایی در ارتباط با آموزش زنجیره بلوکی ویژه مدیران ارشد می‌کنند که اطلاعات ارزشمندی به مخاطبان انتقال می‌دهند. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg